ingecouwenberg.reismee.nl

Over de helft van mijn verblijf in Ghana

Inmiddels ben ik over de helft van mijn 2 maanden Ghana. Thuis zijn ze begonnen met aftellen. Ik ben hier nog niet klaar, heb nog te veel plannen en wensen. Ik ben uiteindelijk 4 werkdagen niet naar het weeshuis geweest. Op die laatste dag op bezoek samen met Memuna bij de District Health Chief in WaleWale. Een aardige vent die de echte baas is over deze regio op Gezondheidszorg gebied. Laat hij nou erg voorstander zijn van vrijwilligers in zijn klinieken. Dus als ds dokter die dag moeilijk bleef doen, dan kon de dokter zij biezen gaan pakken. Krasse taal. Daar houd ik van. Dus vanaf donderdag ben ik weer gewoon terug gegaan naar de kliniek en heb ik weer lekker patiënten gezien en behandeld, infusen ingebracht en hele zieke .ensen en kinderen doorverwezen naar het grotere ziekenhuis.

Gisteren kwam er een vrouw in de kliniek met een hele kleine baby. Mini. Bleek een prematuurtjevan 31 weken te zijn. 2 kg bbij de geboorte 2 weken geleden in het ziekenhuis in WaleWale. Mocht dus gewoon direct mee naar huis. Nu kwam ze met het kleine meisje omdat ze dacht dat ze buikpijn had. Ze huilde zo veel. We hebben haar voorlichting moeten geveb hoe ze haar kindje moet dragen, vasthouden en voeden. Het kindje had gewoon honger en huilde daarom veel. Borstvoeding lukte niet zo, want dat deed ze op de verkeerde manier. Baby kreeg niks binnen, dus gaf de moeder maar wat water. Ze woog ondertussen nog maar 1,8 kg. Dus na uitgebreidde voorlichting en 2 keer aan de borst gelegd haar naar huis laten gaan. Hopen dat dat goed gaat. Volgende week terugkomen om te wegen. En dan hoop je dat ze dat doet.

De meeste zieke mensen en kinderen die in de kliniek komen hebben nu malaria. Het is nu net het droge seizoen, vanaf eind oktober. Het regent hier dan 5 maanden niet. Helemaal niet. Maar nu staan er nog her en der in het landschap poeltjes met stilstaand water. Een lekkere voedingsbron voor de malariamug om zijn eitjes in te leggen. Dus nog even een paar weken doorbijten tot het water opgedroogd is en malaria tijd voorbij is tot april. Malaria is te herkennen aan hoge koorts met koude rillingen, buikpijn en braken, zwak en ziek voelen, diarree, hoesten. Je kan de malaria sneltest nog afnemen en binnen 2 minuten wedt je het. Vaste medicatie voorschrijven en thuis uitzieken. Dat is wel het eerste stadium. Maar als mensen te lang wachten dan krijgen ze veel meer problemen als bloedafbraak en ernstige bloedarmoede en organen die er mee kunnen stoppen. Dan moeten ze direct voor lange opname doorgestuurd worden naar het ziekenhuis. Wij brengen dan alleen infuus in en starten de medicatie. Van hoge koorts kan je trouwens rare dingen gaan doen. Een vrouw was aan het hallucineren, een kindje aan het stuipen en meerderen die letterlijk in elkaar zakken. Vandaag ook weer een meisje van 13 die alleen naar de kliniek was gekomen. Hoge koorts, heel ziek, zakte inelkaar. En ouders waren op het land aan het werk en niet te bereiken. En ze moest echt doorgestuurd worden. Best wel een dilemma.

Wat echt wel heerlijk is, is mijn fietsritjes van en naar mijn werk. Ik moet wel op tijd vertrekken en niet te vroeg naar huis gaan anders is het te warm. Maar wat is dat heerlijk. Op de zandweg, aan alle kanten natuur, farms met maïs, rijst of een graansoort. Vogeltjes fluiten, vlindertjes fladderen om me heen, ik passeer af en toe een huizengroepje en 2 keer een dorpje. De kinderen roepen en zwaaien al van ver. Vriendelijk groetende mensen lopend of of de fiets. Wel op blijven passen voor de diepe kuilen in de weg. Maar vooral veel rust. Heerlijk. Alleen jammer van de voorbij scheurende motoren en enkele auto die een stofwolk achterlaten waardoor ik 2 minuten niets kan zien en met tranende ogen achterblijf. Die zijn de enige die ik in dit zeer gelovige land vervloek en een kleine smet zijn op mijn zo vredige ochtend en middagritueel.

Ik ben inmiddels erg gewend aan het ontbreken van elke vorm van luxe. Alles is hier simpel, eenvoudig en basaal. Je gaat naar de wc boven een gat in de grond, je wast je handen met een gietertje met water gevuld uit de ton, je doucht met een emmer met water, je wast je kleding op de hand in 2 bakken water, je eet en drinkt alles van en uit plastic bekers en borden, regelmatig is er geen stroom omdat er te weinig energie opgewekt kon worden uit het merengebied omdat er minder water gevallen is in de regentijd. Ik wordt daar alleen pas te laat of achteraf van op de hoogte gebracht. Het wordt bekend gemaakt via radio en tv. Je leeft buiten op de binnenplaats waar gekookt wordt op kolen of hout. Kortom waar zeuren wij nog over????

Neemt niet weg dat ik straks thuis enorm ga genieten van al die dingen die ik nu moet missen. Ook kijk ik al erg uit naar mijn weekendtrip naar het Mole National Parc over anderhalve week en mijn verblijf daar in een Resort. Nu ga ik weer slapen onder mijn klamboe en met mijn plafondventilator die veel herrie maakt, maar wel erg blij ben dat hij er is ;)

Tot volgende keer vanuit Mole Parc. Kus voor iedereen die mij dierbaar is. Ik geniet erg van de reacties op mijn verhalen xxx

Reacties

Reacties

Fred van Kaam

Ik was nog op toen op 11/11 om 00.15 uur je blogbericht in mijn iPhone viel, hihi...
Wat 'n bijzonder en bizar verhaal, Inge ! Wat 'n wereldverschil met ons luxe leven hier. Vast moeilijk 'straks' om mee te maken waar we hier ons druk over maken. Nou een ding: het intochtcomité heeft alles prima onder controle voor komende zondag. Dit weekend viel alsnog (najaarsstorm) een joekel van 'n treur(!)wild met wortel en al in 't Stet waardoor de doorvaart volledig was geblokkeerd. De gemeente trad snel op en dus is de vaarroute vrij gekomen.
Ans en mijn dochter zijn nu sámen voor 5 weken in Australië. Jij zit in Ghana. Hier is de herfst begonnen en worden de Limmer kids al zenuwachtig..
Lieve Inge, ik heb heel veel respect voor je inzet daar maar hoo uiteraard dat je ook weer blij zal zijn als je terug thuis in Limmen bent.
Succes en geniet...van 't mooie dat je daar zonwaardeert: de dankbare medemens!
X Fred

Claudia

????

Johan Meezen

Hallo Inge ik lees met interesse je blog berichten. Je spreekt over een sneltest bij malaria. Kun je dit in je volgende blog eens uitleggen, of misschien hier reageren hoe die werkt en wat je daar voor nodig bent?

Kevin - Travel Active

Hoi Inge,

Wat leuk om te lezen zeg! Echt fijn dat alles in orde is.

Gisteren nog visite gehad van Tina toch? Hoop dat het gezellig was.

Groetjes Kevin
Travel Active

Annemarie

He Inge,
Ik ben zo blij dat je nu in de kliniek mag werken.
Zelf infuzen zetten wauw....heb je wel een uitvoeringsverzoek ;)
Hier heeft de herfst zijn intreden gedaan en werd ik eergisteren door een tweeling helemaal stuiterend op het Sinterklaas Journaal gewezen.
Inge geniet nog van alles daar om je heen vooral straks in het Resort
En kom vooral gezond terug ......xAnn

Annemieke

Wat fijn dat je in het ziekenhuis eindelijk aan slag mag! Hoe je over je fietstocht schrijft...krijg er zin in! Lijkt me zwaar om zulke zieke kinderen te zien en dan alleen zonder ouders

Hetty, Astrid en/of Karin

Nu maar hopen dat je straks weer kunt wennen.... 't zal afkicken zijn! Wat een wereld van verschil.
Je wordt hier gemist hoor. Vanmorgen zei een moeder nog: zet Inge maar weer in. Dussss......
Veel plezier xxx en de groeten van HAK!

Merel Onderwater

Hé Inge,
Wat fijn dat het daar zo goed gaat en dat je zoveel mensen kan helpen! Ik vind het echt indrukwekkend hoe je je zo snel aanpast aan al dat gebrek aan luxe. Maar gelukkig snel naar dat resort, dan kan je ook dat nationale park bezoeken, eventjes iets anders!

Heeeeeel veel kusjes van de familie in België xxx

Monique

Hoi Inge,
Hier een berichtje uit Castricum.
Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
Wat een verhalen, mooi maar ook triest.
En ja, waar zeuren wij af en toe over met onze luxe en zorg.
Ik kijk al uit naar je volgende verhaal.
Nou lieverd, nog een hele fijne tijd en een hele dikke kus van Jasper en mij XX

Renate Kreuk

Ik vind het leuk en bijzonder om je blog te lezen en dat je ondanks de tegenslagen er zo van geniet. Fijn dat je nu kunt werken in de kliniek en nuttig kan zijn voor de mensen. Geniet van je tijd daar en straks van de luxe in het resort. Lieve groet, Renate

Dewi

Goed om te horen dat je je draai gevonden hebt daar.
Ik ben trots op je! Tot over een klein maandje.

Dikke kus

Jacquelien

Goh Inge, dat zijn een stuk positievere geluiden. lekker dat je weer aan de slag bent, en hoe!!!
Heerlijk om zo mensen te kunnen helpen.

Hanna

Hey Inge,

Wat een prachtige verhalen, stoer van jou hoor!!!!! Ik ben gisteren bij Arthur geweest, je mannen zijn weer geknipt, en zagen er super goed uit!
Heel veel succes daar, en pas goed op jezelf! Dikke kus Hanna.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active